Personal | Blog experiment; het resultaat

Vorige week zaterdag postte ik een blogje online waar ik een experiment aan had vast geknoopt. Gewoon omdat ik benieuwd was of het zo was en wat er zou gebeuren. Omdat ik wel duidelijk verschil heb gezien met ‘normale’ posten denk ik dat het wel leuk is om mijn bevindingen met jullie te delen. Benieuwd?


Het doel van de blog
Het doel van de blog die ik had geschreven was eigenlijk om te kijken wat de titel daadwerkelijk doet. Daarom postte ik een blog online met als titel dat ik had geskyped met Ed Sheeran en ging ik in de intro verder alsof het ook echt zo was. Vervolgens legde ik in de rest van de post uit (dus na de ‘lees verder’ knop) dat mijn doel was om te kijken hoe mensen reageren op iets ‘uitdagendere’ titel en dat het een experiment was omdat ik gewoon wilde kijken hoe zwaar de titel dus mee telt. Niks meer en niks minder.

Het resultaat
Ik heb deze post niet anders behandeld als alle andere posten. Ik heb hem de dag na het online gaan hem op de Facebook pagina van mijn blog gepost en de dag erna in één van de bloggers groepen waar je je nieuwste blog mag posten. Precies zoals ik bij de andere posten ook gedaan zou hebben. Wat ik zag in de eerste twee dagen (toen ik hem dus nog niet in een bloggersgroep had geplaatst) is dat ik wel iets meer bezoekers had dan normaal, maar dat het niet echt mega was. Tot ik hem de volgende in een groep plaatste. Ik zag de bezoekers stijgen in Google Analytics kon ik zien hoeveel mensen tegelijkertijd mijn blog bezochten én dat was ook meer dan normaal. Mijn conclusie: Een pakkende titel is dus zeker wel belangrijk! Mensen worden nieuwsgierig en willen weten hoe en wat dus klikken door.

De reacties
Ook aan de reacties op mijn blog zag ik verschil. Zowel op de blog zelf als op Facebook. De een gaf aan dat ze wel doorklikte vanwege de titel maar het een beetje teleurstellend vonden dat het dan niet zo was, de ander gaf aan dat ze wel al dacht dat het niet echt was maar dat de titel haar wel nieuwsgierig maakte of dat ze wel over de titel nadenken maar er eigenlijk niet zo veel bij stil staan. Dit waren voornamelijk de reacties die ik op de blog zelf ontving. Ook op in de Facebook groep bleef het niet stil. Omdat ik ieder zijn mening respecteer ga ik verder niet in op de reacties. Het komt er in het kort op neer dat de een het experiment wel kon waarderen en de andere duidelijk lieten blijken van niet. De conclusie die ik uit al deze reacties (zowel op mijn blog als Facebook) kan trekken is dat we het met zijn alle zeker wel belangrijk vinden om een sterke titel te hebben en dat deze ook moet slaan op de inhoud van het artikel. En dat het dus zeker wel mee telt in de beslissing of je het artikel gaat lezen of niet.

Mijn conclusie 
Na dit hele experiment en het zien van alle getallen en reacties is dat het dus zeker wel belangrijk is om een goede en krachtige titel te bedenken. En dat het dus daadwerkelijk wel werkt om de richtlijnen voor een goede titel te bedenken helpt en het niet een van de ‘zoveelste’ standaard tips voor bloggen is. Omdat ik nu daadwerkelijk heb gezien wat er gebeurt (want dat was mijn uiteindelijke doel (zien wat er gebeurt)) en wat voor impact het kan hebben op een artikel denk ik dat mijn doel aan ‘experiment’ geslaagd is! En hoewel het nog best een dingetje is om een goede en dus sterke titel te bedenken, ga ik er nu zeker meer bij stil staan!  En bij deze beloof ik plechtig; dit was de eerste en ook zeker de LAATSTE keer dat ik zo’n experiment doe, haha!

Heb jij nog tips voor het bedenken van een pakkende titel?

2 opmerkingen

  1. Een pakkende titel is goed.. zo lang die niet teveel misleid. Want anders ben ik al snel klaar met iemands blog en kom ik gewoon helemaal niet meer haha. Ik vond het een leuk experiment!

    BeantwoordenVerwijderen