Personal | Een goed verhaal hoeft niet perfect te zijn

Verhalen kun je op een heleboel verschillende manieren vertellen, daar ben ik in de afgelopen twee jaar wel achter gekomen. Ben je meer van het schrijven? Schrijf het op. Of vertel jij het liever gewoon pratend? Dan film je het of maak je een geluidsopnamen. Het hoeft niet moeilijk te zijn, want simpelweg iedereen kan het. Waarom? Omdat een verhaal niet perfect hoeft te zijn.


Afgelopen week sprak ik met iemand die voor het eerst mijn blog had bezocht en een aantal artikelen had gelezen. Ik kreeg een compliment dat diegene vond dat ik leuk schrijf. Omdat ik daar niet heel goed mee weet om te gaan schoot ik daarom in de verdediging met ‘maar het zat vast nog vol rare zinnen en spellingsfouten’. De reactie die ik daarop kreeg ‘daar let ik niet op, ik vond het leuk om te lezen en dat is wat telt’ zette mij aan het denken. En misschien is dit wel iets waar ik de laatste tijd steeds vaker over nadenk.

Dit komt omdat ik merk dat er langzaam maar zeker toch meer eisen naar bloggers toe worden gesteld. Van de juiste SEO tot de juiste aangepast linken invoeren en zo min mogelijk tot geen spellingsfouten. Oh en laten we die ontzettend belangrijke titel niet vergeten want anders krijg je misschien minder traffic. Nu is het natuurlijk aan jouw of je hier in mee gaat of niet of dat je je eigen draai er aan geeft. Hoe dan ook, ik denk dat of je er inderdaad in mee gaat of niet, als blogger zijnde het je toch wel ergens blijft volgen. En dan niet eens in de zin van dat je er rekening mee houdt, maar meer dat het misschien toch ergens in je achterhoofd rondzwerft. Juist omdat het nu een steeds grotere rol in de blog wereld begint te spelen.

Wat ik hier mee bedoel te zeggen, of eigenlijk meer om terug te komen op de reactie van deze persoon die mij dat compliment gaf; het belangrijkste is, hoe je het ook wend of keert, dat de mensen die jouw blog lezen het leuk vinden wat jij schrijft. Hoe goed of slecht jij ook bent in spelling en grammatica (ik weet zeker dat jullie af en toe woorden en of zinnen lezen waarvan je denkt ‘Euh, Fleur?’), hoe goed of slecht je weet te werken met SEO en al die andere belangrijke ‘om rekening mee te houden tijdens het bloggen’ termen; zolang mensen begrijpen wat jij wilt zeggen is het goed. Ook al is het misschien gewoon een verhaaltje over hoe jij een mega blunder maakte tijdens je eerste werkdag en heel het bedrijf daardoor op zijn kop stond. Zolang mensen zich er in kunnen vinden, zich het misschien wel kunnen inbeelden (en dus nu jouw die blunder again and again zien maken) en gewoon jouw schrijfstijl wel kunnen waarderen heb jij, naar mijn mening, het grootste doel al bereikt. En ja dan kun je altijd nog kijken naar welke d’s een t zouden moeten zijn of hoe je meer bezoekers kunt krijgen door middel van SEO.


Om het nog even kort samen te vatten: Ik vind, bij deze, dat niet ieder verhaal of iedere blog die je schrijft er perfect en tot in de nopjes uitgewerkt er uit hoeft te zien. En eigenlijk ben ik dus wel heel blij dat de betreffende persoon mij dit antwoord gaf. Je moet er absoluut wel rekening mee houden want een blog vol spellingsfouten sla ik ook liever over, maar het is niet het áller belangrijkste! Zolang jij een verhaal op een leuke, goede en vertrouwde manier naar je lezers kan vertellen, schrijven of misschien wel met beeld kunt laten zien heb je denk ik het belangrijkste doel al bereikt. Want niet ieder verhaal hoeft perfect te zijn.

Hoe denk jij hier over?

1 opmerking

  1. Helemaal mee eens!
    Ik denk dat het idee waarmee je schrijft belangrijk is, dus de reden erachter. Dat je het doet omdat je het leuk vind, en gewoon jezelf blijft. Van die 'gemaakte' perfecte artikelen, die schrijftechnisch perfect zijn, zijn waarschijnlijk een stuk minder leuk dan een lekker persoonlijke stukje in je eigen stijl :)

    BeantwoordenVerwijderen