Lifestyle | Zijn we met zijn alle verslaafd?

Wanneer ik mijn laptop op start om te bloggen ligt er 1 ding naast me; mijn mobiel. Wanneer ik om welke reden dan ook de deur uit moet, wat gaat er mee: mijn mobiel. Wat ligt er naast me als ik in bed lig? Juist ja, mijn mobiel.
De laatste paar jaar zijn de mobieltjes niet meer weg te denken.
Maar wanneer ben je nou echt mobiel verslaafd?

Het is niet dat ik niet zonder kan, ik kan prima zonder. Als ik slaap, wanneer hij er echt niet bij kan zijn doe ik hem rustig in mijn tas, maar het is gewoon zo makkelijk. Ik kan het haast wel een gewoonte noemen om mijn hand uit te rijken en mijn mobiel te pakken.
Het besef dat het misschien wel een klein beetje verslavend is, zo'n mobieltje waar je zo veel mee kan, dat kwam afgelopen maand. Vorig jaar dus.

Sinds vorige jaar december ben ik eigenaar van de Samsung Galaxy S5 én een nieuw abonnement. Waar ik voorheen non stop kon rond snuffelen op internet zonder WIFI, moet ik me nu zoveel mogelijk inhouden met de maar 500 MB. Hier thuis waren ze er namelijk van overtuigd dat dit ruim genoeg zou moeten zijn aangezien zij het er ook allemaal mee redden. En het kan ook best ruim genoeg zijn, maar niet als je gewoon dood leuk 3fm gaat luisteren in de bus zonder WIFI, Facebook niet afsluit na dat je er een klein 5 minuten op verspild hebt en toch die foto's die worden gestuurd download. Ja, toen zat ik al heel gauw bijna aan de max..

Tijden veranderen heel hard
Dit zette mij aan het denken. Want dit houd ook in dat ik veel met mijn mobiel doe. Dat is ook gewoon zo, daar kan ik eerlijk in zijn. Maar eigenlijk ben ik mij er niet bewust van. En weetje, ook als ik om mij een kijk zie ik het. Waar je vroeger toen je 12 was aan het kleuren was, krijg je nu een Iphone voor je verjaardag omdat je naar school moet fietsen. Een Iphone met internet, Whatsapp en alle andere social media waar jij van op de hoogte wilt blijven. Veel gezinnen stellen nog een limiet in door bijvoorbeeld tijdens het slapen de mobieltjes beneden te laten waardoor ze nog voldoende nachtrust hebben maar dat is lang niet overal zo. Ik wil niet zeggen dat het slecht is, maar je ziet wel wat voor een belangrijke rol dit in iemands leven speelt en hoe vroeg dit al kan beginnen.

Zijn we met zijn alle verslaafd? Ben ik mobiel verslaafd?
Dit is de vraag die op de nacht van één op twee januari door mijn hoofd spookte en waarna ik deze blog post ben gaan schrijven. Want staat het vast wanneer je Smartphone of mobiel verslaafd bent?
Zoals het bij alcoholisten bijvoorbeeld wel vast staat, zou dat er ook voor ons, mobiel liefhebbers, zo zijn?
Ik ben even een rondje gaan speuren en kwam via 42Bis.nl bij een onderzoek van Communicatie Online tegen. Waarin ze aantonen dat bijna de helft van Nederland verslaafd is aan hun smartphone.
Alhoewel dit best schokkend is, denk ik dat het nog best wel zo kan zijn dat het al meer is geworden, dit onderzoek is namelijk van 2013. En ja, dat is alweer 2 jaar geleden.
Inmiddels zitten de hipste opa's en oma's ook aan de smartphone's en heb je met je ouders de hilarische gesprekken in de familie WhatsApp groep..

Ja, als je het mij vraagt zijn we eind 2015 allemaal evenveel voorzien van een mobieltje mét internet en kijken we niet meer raar of geïrriteerd op als iemand je aanspreekt met 'Telefoon' of 'Smartphone' verslaafde. En misschien is dit dan wel het nieuwe woord van het jaar.

Waar gebruik jij je mobieltje het meeste voor?




4 opmerkingen

  1. Ik ben écht wel verslaafd aan mijn telefoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen! Ik denk niet dat ik verslaafd ben aan mijn telefoon, ik kan namelijk best de deur uit zonder en gebruik het ding relatief weinig in gezelschap van anderen. Thuis vind ik het wel leuk om blogs op mijn telefoon te lezen of social media te checken, maar ik kan gelukkig nog best zonder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik denk ook dat we verslaafd zijn. Af en toe vraag ik me wel eens af wat er zou gebeuren als alle technologie ineens uit de wereld zou verdwijnen, wat een onwijs zooitje zou dat zijn! Ken je de serie 'Revolution'? Misschien is dat wel een aanrader voor je, dat gaat ook over de technologie van nu en wat er zou gebeuren als alles plotseling verdwijnt! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben enorm verslaafd aan mijn telefoon. Als hij uit staat doe ik er alles voor om hem weer aan te zetten..

    Drama die telefoontjes

    BeantwoordenVerwijderen