Gastblog | Sharon op Malta; de leukste plekjes

Heb je nog geen vakantie bestemming gevonden of nog even wat inspiratie nodig? Vriendinnetje Sharon die zit op het moment op Malta en verteld maar al te graag hoe haar leven daar is, wat de ‘to do’ dingen zijn en wat je vooral níet moet doen. In deze eerste gastblog stelt ze zichzelf voor én verteld ze welke steden je écht niet mag missen als je Malta bezoekt. Al nieuwsgierig?


Even voorstellen:
Hoi! Ik ben Sharon, 19 jaar en ik woon momenteel in Malta! Ik studeer toerisme en doe hiervoor een stage in Malta bij een bedrijf dat avontuurlijke activiteiten aanbiedt (zip line, rotsklimmen,  abseilen, kajakken, etc.). Ik ben nu al vier maandjes in Malta en blijf hier nog een maand voordat ik weer terug vlieg naar het pittoreske Oostzaan. Ik heb dus al aardig wat gezien van Malta en zal jullie hier wat meer over vertellen!

Malta is een klein eilandengroepje onder Italië dat bestaat uit Malta, Gozo en Comino. Malta is het grootste eiland van de drie en het populairst onder toeristen. Het heeft heel veel te bieden voor toeristen en is daardoor ook erg populair onder vooral Nederlanders, Italianen, Duitsers en Engelsen. Als je hier op vakantie gaat kom je sowieso veel Nederlanders tegen!

Ik vermaak me hier heel erg en er is veel te doen, ondanks dat het een heel klein eilandje is. Natuurlijk heb ik niet super veel tijd om leuke dingen te doen, omdat ik gewoon vijf dagen in de week moet werken, het huis moet onderhouden en ook nog een beetje wil relaxen. Gelukkig kan relaxen ook buiten de deur en zijn er genoeg strandjes en winkels waar ik mij heerlijk kan vermaken.

Om even terug te komen op de vele dingen die hier te doen zijn, heb ik een lijstje gemaakt met mijn favoriete plekjes op Malta. Dit zijn plekken die je zeker moet bezoeken als je hier bent!

Mdina; Mdina is de oude hoofdstad van Malta en een beetje in het midden van Malta gelegen. Het stadje is boven op een berg gebouwd en geeft je daardoor een prachtig uitzicht over het hele eiland. Naast dit mooie uitzicht is er ook een schattig restaurantje te vinden aan de rand van de stad, waar ze de beste (chocolade) taarten verkopen van het hele eiland. Je kan hier dus genieten van een prachtig uitzicht terwijl je een van de lekkerste taartjes ooit aan het eten bent!

Uitzicht Mdina
Marsaxlokk; Marsaxlokk is een klein vissersdorpje in het zuiden van Malta. Je kan er de verste vis vinden en er is doordeweeks een klein marktje. Wat Marsaxlokk nou zo leuk maakt is zijn haven met duizenden kleurrijke bootjes. Dit geeft het dorpje een gezellig sfeertje. Elke zondag ochtend wordt er een grote markt georganiseerd in Marsaxlokk met veel vis, fruit en schattige tentjes met kleding, schoenen en tassen.

Golden Bay; Golden Bay is het populairste strand van Malta. Het is een zand strand, heeft  twee leuke eettentjes en er zijn genoeg activiteiten te doen! Je kan er bedjes en parasols huren, snorkelen, met een bananenboot over de zee racen, waterscooters huren en paragliden! Het is helaas niet een heel groot strand. Aangezien Malta zo klein is, zijn de stranden ook niet heel groot. Wat dat betreft zijn we in Nederland erg verwend! Golden Bay is naar mijn eigen schatting ongeveer 100 meter lang. Het water is wel erg blauw en omdat het omringd is door rotsen geeft het een heel fijn vakantie gevoel.  

Golden Bay 
St. Julians (San Gilian); St. Julians is waarschijnlijk het populairste en drukste stadje van heel Malta. Dit komt voornamelijk door de wijk Paceville, de grote uitgaansstrip van Malta, gelegen in St. Julians. Je vindt er vele barretjes, cafeetjes en discotheken die het hele jaar door vol zitten met vooral studenten van over de hele wereld. De drank is er goedkoop en er zijn vele deals (2 halen 1 betalen), waardoor het voor de studenten een perfecte plek is om uit te gaan! Naast Paceville is ook Spinola Bay erg leuk om een bezoekje aan te brengen. Spinola Bay heeft gezellige restaurantjes en doordat het aan de zee gelegen is (geen strand) geeft het een nog leuker sfeertje!

Valletta; Valletta is de hoofdstad van Malta en zeker een stad om een bezoekje aan te brengen. Valletta is te herkennen aan de grote poort als ingang van de stad. Alle gebouwen zijn van dezelfde steen gemaakt en dit geeft een mooi geheel aan de stad (al is eigenlijk alles in Malta van dezelfde steen gemaakt). Valletta heeft een paar mooie uitkijk punten op de rest van Malta (the three cities), the grand harbour en de Mediterrane zee.

Uitzicht Valletta
Naast deze leuke plekjes is het ook erg leuk om een dagje naar Gozo te gaan. Gozo is wat minder bevolkt, heeft meer natuur en is volgens vele Maltezers “véél mooier dan Malta”. Zelf ben ik twee keer in Gozo geweest en vind ik het zeker een mooi eiland. Ik ben alleen niet zó enthousiast als de Maltezers hier. Leuk voor de Games of Thrones fans: vele afleveringen van het eerste en tweede seizoen zijn gefilmd in Gozo (en ook een paar in Malta). The Azure Window is een erg populaire bezienswaardigheid onder toeristen.


Azure windo in Gozo 
Naast Gozo is ook Comino zeker de moeite waard voor een bezoek. Het kleine eiland heeft namelijk “The Blue Lagoon”. Een helder blauw “strand” dat je meteen het gevoel geeft alsof je ergens op Hawaii of de Maledieven zit. Helaas is het strand niet groot, maar er is genoeg plek om het water te bewonderen of lekker de zee in te duiken. Het water is zó helder dat je alle vissen kan zien zwemmen. Het is dan ook zeker leuk om hier te gaan snorkelen.


Ben je nog niet overtuigd of wil je ook weten wat ik iets minder leuk vind aan Malta? Volgende week komt er nog een deel waarin ik vertel wat voor activiteiten je ook zeker moet gaan doen en wat voor nadelen Malta allemaal heeft. Andere vragen kunnen ook zeker worden beantwoord, dus vraag maar raak! Ben jij al eens op Malta geweest?

1 opmerking