Personal | Ode aan de vrijheid

5 mei; bevrijdingsdag. Ook wel de dag dat we onze vrijheid vieren. De dag dat we stilstaan bij die oorlog van een flinke aantal jaar geleden en hoeveel mensen hier bij zijn omgekomen. Maar ook staan we vandaag stil bij in welke vrijheid wij nu leven. Welke vrijheid is dat op dit moment en wat betekend vrijheid eigenlijk voor jou en mij?

 Vandaag vieren we de vrijheid in Nederland. De vrijheid dat we – inmiddels alweer meer dan 70 jaar - gewoon over straat kunnen lopen zonder dat we op moeten letten of er toevallig geen granaat ligt verstopt. De vrijheid dat we kunnen zijn wie we zijn (tot op zekere hoogte want in Nederland is ook lang niet alles perfect – nergens eigenlijk - ) en (ook tot op zekere hoogte) kunnen zeggen wat we denken en hoe we dingen voor ons zien. Vrijheid in de zin dat we aan ons leven kunnen bouwen naar een carrière kunnen toe werken en gewoon kunnen leven. Leven in normale omstandigheden en waar gebouwen overeind staan. Waar een stad gewoon een stad is en niet vervallen gebouwen met nog honderden mensen in het puin. Een leven waar je gewoon met je buurjongetje of meisje buiten kunt spelen en niet hoeft uit te wijken voor de militaire die door het dorp of de stad razen.

Ik ben de militaire van toen dankbaar dat zij gevochten hebben voor wat wij nu hebben. Ik ben dankbaar dat zij er voor gezorgd hebben dat wij onze vrijheid nu weer terug hebben. En dat mijn opa en oma’s ondanks alles weer een ‘normaal’ leven hebben kunnen opbouwen nadat zij al die drama hebben moeten meemaken. En niet alleen mijn opa en oma’s maar iedereen die deze verschrikkelijke oorlog heeft mee moeten maken.

Vrijheid betekend voor mij dan ook niets meer en minder dan dat we kunnen leven zoals we nu leven. Dat je –in normale situaties- gewoon een dak boven je hoofd hebt, de supermarkt kunt binnenlopen en eten kunt kopen. Dat we naar school kunnen en iedereen gewoon ‘gelijk’ is wat hij of zij dan ook gelooft, denkt of hoe diegene er ook uitziet. En hoewel de wereld alles behalve perfect is – ongelijkheid, aanslagen en onschuldige mensen die er door leiden – ben ik toch blij met deze vrijheid. De vrijheid die ons maakt tot wie we nu zijn. En daar mogen we vandaag weer even bij stil staan.

Lang leven de vrijheid 

1 opmerking