Lifestyle | Gelezen: Later als ik dood ben - Ilse Ruijters

Het spontane avontuur van 'Later als ik dood ben' begon toen ik recensie van Lenneke las. Ik had het boek misschien één á twee keer eerder voorbij zien komen maar het had mij (nog) niet getrokken. Tot dat ik die recensie las dus. Het volgende moment rekenende ik hem af en opende ik hem in mijn e-reader. En nu heb ik hem uit. Hoogste tijd om te vertellen wat er zo goed is aan dit boek!


Ik had er inmiddels alweer een aantal mooie romantische en diepgaande boeken op zitten. Hoogste tijd voor weer even een 'stoere' en 'koude' thriller. Althans; daar was ik aan toe. Gelukkig was daar Ilse Ruijters die mij met alleen de achterflap al trok:

"Elin denkt alles te hebben. Een leuke vent, fijne ouders, een vaste baan. Maar dan ontdekt ze dat haar verleden één grote kluwen leugens is. Wie zijn haar echte ouders? En wie is zijzelf eigenlijk? Er is maar één plek waar ze deze antwoorden kan vinden: in het criminele circuit. Ze zegt haar vertrouwde leven op, accepteert een baan in een tbs-kliniek en ontdekt veel te snel dat aan elk antwoord een prijskaartje hangt."

En ik besloot er gewoon aan te beginnen. Het gevolg was dat ik bijna iedere vrije minuut aan dit boek wilde besteden. En ik ben van mening dat als je een boek bijna niet meer weg kunt leggen omdat je er zo in gezogen zit dat het dan écht goed is. Kei goed. 

Tot kippenvel aan toe
Echt hoor. Kei goed. Want wat was dit tot in de details goed uitgeschreven zeg. Het was alsof het leven van Elin zich voor mijn ogen afspeelde. Het was alsof de gevoelens van Elin regelrecht met die van mijn communiceerde. Het werd zo écht en realistisch beschreven dat ik kippenvel over mijn hele lichaam had. De personages naast Elin hebben stuk voor stuk zo hun eigen specialiteit (positief én negatief) die het verhaal zo onwijs sterk maken. Ik krijg er nog steed de rillingen van als ik er aan terug denk. Helemaal met het idee in mijn achterhoofd dat dit soort mensen hier echt op deze aardbodem rond lopen. Wat ik al zei; kei goed. 

Anders dan andere thrillers
Zoals ik al zei vind ik dit boek dus wel anders dan andere thrillers die ik heb gelezen. Het is een soort doolhof waar Elin uit moet komen en die je daardoor meesleept door allerlei bochten. En gaten met personages waar je niet kunt voorstellen dat ze ook in het echte leven bestaan (of hebben bestaan). En hoewel ik vanaf het begin wel al het gevoel had dat ik ongeveer zou weten hoe en wat (wat uiteindelijk dus ook werd bevestigd) bleef het verhaal sterk. En dat maakt dit boek zo ontzettend goed.

Ja, dus als je nog een lekker boek voor kerst of de kerstvakantie nodig hebt; 'Later als ik dood ben' zou ik je zeker aanraden!

Volgende boek: Our Chemical Hearts - Kristal Sitherland (Engels) 

Lijkt Later als ik dood ben jou wat?
Ben jij bekend met Ilse Ruijters?

Geen opmerkingen