Lifestyle | Hoe online ben jij?


Online zijn. Dat zijn we allemaal.
Jij nu ook, nu je dit leest maar ik ook nu ik dit schrijf.
Ik ben gaan rekenen na dat ik afgelopen week een artikel las over hoeveel uur per maand wij online zijn.
En eerlijk gezegd viel mijn mond er niet eens van open, want simpel weg alles is bijna online!
De feiten en mijn mening zet ik vandaag voor jullie op een rijtje.
Wedden dat jij bij jezelf ook gaat rekenen?


 Toen ik afgelopen zomer 3 dagen door bracht in de jungle zonder Internet merkte ik al hoe afhankelijk we zijn van het internet en wat voor gewoonte het eigenlijk is.
Voor de kleinste dingetjes Googlen we even; 'Even kijken hoe laat de bus vertrekt?' Of 'waar hebben we les? Ik kijk wel even op het rooster', 'kun je even kijken tot hoe laat de winkels open zijn?'. Het is allemaal zo vanzelfsprekend.
Op het moment dat je geen internet hebt en je even niet kunt kijken wat het weer vanmiddag doet, je Facebook tijdlijn zich niet kan verfrissen of je je mail niet kan checken raken we in de stress.
En dat terwijl dat hele internet 26 jaar geleden lang niet zo vanzelfsprekend was als dat het nu is.

Gemiddeld 77 uur per maand online
In dit artikel van de NOS staat dat Nederlanders met een tablet, Smartphone en of pc gemiddeld 77 uur per maand online zijn.
Dit is toch eigenlijk bizar? Laten we is kijken; een maand van 31 dagen heeft 31x24 =774 uur. Daarvan zouden we gemiddeld 77 uur online zijn. Dat maakt dat we volgens deze berekeningen nog 667 uur van de maand met andere dingen bezig zijn. 
Laten we die 77 uur is verkleinen naar een dag. Als een maand 4 weken heeft en we daarvan 77 uur online zouden zijn dan betekend dat we (77:4) 19,25 uur per week online zijn. In een week zitten 7 dagen dus delen we die 19,25 door 7 dagen, dat zou betekenen dat we dan gemiddeld 2 uur en 75 minuten per dag online zijn.

Ik hoor niet bij het gemiddelde
Als ik zo kijk denk ik dat ik dan niet bij het gemiddelde hoor. Als ik na ga hoe vaak ik per dag aan het Whatsappen ben, mijn mail check en voor de kleinste dingetjes (zelfs als ik niet weet hoe ik een woord schrijf is internet mijn best friend) ga Googlen en niet te vergeten aan het bloggen ben, dan kom ik denk ik op zo'n 4 uur per dag uit als het niet meer is. 

Als ik kijk naar mijn eigen internet gedrag dan heb ik helemaal niet door dat we zoveel online zijn. Toch brengen we aardig wat uurtjes door dat blijkt uit het onderzoek en uit de berekening die ik hierboven heb neergezet.
Bizar toch, als je gaat bedenken dat we in Nederland sinds 1988 pas internet hebben.
En dan heeft het nu al zo’n grote impact op hoe we nu leven!

Conclusie
Wat mijn doel van deze post is, is niet perse dat we minder moeten gaan internetten. Ik denk niet dat namelijk zou kunnen, want simpelweg alles is online.
Maar we kunnen er wel bij stil staan en bedenken dat wat nu vanzelfsprekend is, dat het pas sinds 26 jaar geleden zo is.

Nu ben ik wel benieuwd, hoeveel uur ben jij gemiddeld online?

3 opmerkingen

  1. Ik had niet verwacht dat het gemiddelde zo laag zou zijn! Volgens mij zit ik daar echt dik boven, ik bedoel bloggen, whatsapp, facebook, e-mails... en niet te vergeten de series die ik 's avonds altijd kijk, dat tikt hard aan! Ik denk dat ik gemiddeld 4 - 5 uur per dag online ben! Mooi artikel dit Fleur, goed om bij stil te staan! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben echt altijd online behalve als ik slaap :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. volge s mij zit ik echt ver boven het gemiddelde, eigenlijk wel schokkend als je daar over na gaat denken!!

    BeantwoordenVerwijderen