Lifestyle | How to do; Bloggen in combinatie met een druk school leven?

School, social life, bijbaantjes en dan nog een blog redelijk te kunnen voeren.
Ja want zo simpel is het, jij voert je blog met de artikelen die je online zet.
Maar hoe kun je dit nu het beste combineren met al die opdrachten en huiswerk en of stage wat school met zich mee brengt?
Ik heb er zelf weer even helemaal in moeten komen, maar heb het inmiddels weer allemaal op een rijtje.
En omdat het fijn is om en je school maar ook zeker je blog op een rijtje te hebben, geef ik je vandaag een paar handige tips.
Lees je mee?

Zoals jullie misschien wel mee hebben gekregen, zat ik er aan het begin van het jaar even aardig doorheen wat betreft het bloggen (klik hier voor dit artikel). Ik moest ontzettend wennen aan de druk die school toen al met zich mee bracht na een half jaar geen school te hebben gehad. Ik ben namelijk iemand die van overzicht houd en alles onder controle wilt hebben. Als dit niet gebeurt of ik het overzicht niet meer heb, schiet ik simpelweg helemaal in de stress. Omdat ik nu zelf ervaren heb hoe naar je je daardoor kunt voelen ben ik het helemaal anders gaan doen.
Vandaag zet ik mijn tips voor het runnen van een blog in combinatie met een druk school/werk leven op een rijtje:

Gebruik een white bord.
Een hele lange tijd geleden had ik bij de HEMA een White bord gekocht. Voorheen keek ik er niet naar om maar sinds september gebruik ik het bijna dagelijks.
Dit is namelijk de ultieme oplossing om zo precies mogelijk het overzicht te houden. 
Zo heb ik dit bord in twee delen gedeeld.
Het bovenste gedeelte is het gedeeldte waar ik alles wat ik voor school moet doen opschrijf. En dan wel op volgorde van wat het eerst af moet voor die week of de week erop. 
Daaronder schrijf ik (ook op volgorde) voor welke dagen ik nog een blog post moet (dit is trouwens niet meer die moet waardoor ik bijna gestopt was, maar een moet waarbij ik het wel leuk vind) schrijven. Hier zet ik ook neer waar over ik die dag ga posten en of ik er nog foto's of iets dergelijks voor moet maken.
Het handige aan zo'n bord is dat je het kan uitgummen als het gedaan is en je daardoor het overzicht goed en duidelijk behoud!

Je kan dit als je geen white bord hebt natuurlijk ook gewoon op papier doen en dan wegstrepen als je iets gedaan hebt!

Vraag je lezers om advies en pas je blog dagen aan.
Toen ik net begon met school streefde ik ernaar om om de dag een blog post online te zetten. Naarmate de weken verstreken en ik merkte dat het niet lekker ging, ben ik gaan na denken. Want op dat moment voelde het als een moet. Een moet, moet er (vind ik) niet zijn voor het bloggen. Het moet leuk zijn en blijven en als je jezelf gaat dwingen is de leukheid er al gauw van af. (Ik kan het niet echt uitleggen, maar ik denk dat jullie hem wel snappen).  Daardoor ben ik jullie toen om advies gaan vragen en heeft mij dat echt geholpen.
Ik heb toen een redelijk grote stap terug gedaan, namelijk door nu op 2 vaste dagen een post online te zetten. En dat helpt! Ik kan nu weer normaal ademhalen en het is een stuk rustiger in mijn hoofd! Het is zelfs nu zo dat ik langzamerhand weer 3 keer per week wil gaan posten! En dan komt het alleen maar omdat ik nu het overzicht weer heb en ik kan je vertellen; dat voelt ontzettend fijn!

Schrijf ideeen op.
Het klinkt en blijft stiekem ook wel gewoon een cliché, maar als er een spontaan idee in je op komt om over te bloggen en het komt op dat moment niet uit om hem uit te werken, schrijf hem dan op! 
Als ik op dat moment dat er een idee op komt niet thuis ben, stuur ik mezelf altijd een mailtje met het idee.
Klinkt stom, maar is super handig! Maar daarnaast een apart gedeelte in je agenda of een notitie blaadje (uiteraard niet kwijt raken dan) is ontzettend handig! Zo heb je altijd wel een idee (of meerdere) die je op het moment van uitwerken kunt gaan maken!


Werk vooruit.
Ik heb 1 blog dag waarop ik de ideeen uitwerk en inplan voor de komende week, uiteraard komt het wel eens voor dat ik door de week alvast een post uitwerk (zoals deze, ik ben nu aan het oppassen en schrijf hem nu in mijn mail uit:)). Doordat ik het over het algemeen zondag de posten allemaal schrijf, afmaak en in plan, heb ik de week die dan komt gewoon voor de school opdrachten en hoef ik niet na te denken over dat ik nog posten moet schrijven.
Zo ligt er minder druk op mijn schouders en kan ik meer tijd besteden aan mijn blog op mijn blog dag!

Dit waren mijn tips om je blog op een redelijke manier te kunnen runnen in combinatie met ons drukke bestaan rond school, stage en/of werk.
Of ik spijt heb dat ik aan het begin van het jaar een stapje terug heb gedaan? 
Nee! Dat zeker niet, het voelt goed, ik heb het plezier in het bloggen weer terug gevonden en ik haal er weer voldoening want dat was wat ik voorheen kwijt was.
Daarnaast vind ik het nu zo lekker gaan dat ik langzamerhand weer drie dagen wil gaan posten.
De dagen waar de blog posten dan op zullen verschijnen zijn de maandag, woensdag en zaterdag!

Wat is volgens jouw dé tip om je blog blog met het dagelijkse leven zo goed mogelijk te kunnen combineren? 

5 opmerkingen

  1. Vooral dat vooruit plannen is heel belangrijk vind ik! Handige post trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor je handige tips! Ik herken het nu heel erg, ik heb over 1,5 week een toets en moeten al mijn foto's voor school afzijn.
    De tips komen dus heel handig van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh dat van het mailen is handig! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een handig artikel Fleur! Het is inderdaad wel slim om vooruit te plannen, al vind ik dat soms ook moeilijk. Inspiratie op doen is af en toe sowieso moeilijk, gelukkig heb ik twee dagen waar op ik standaard blog over het werken als nanny, dat scheelt al!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tips, ik ga volgend jaar stage lopen en ik hoop zo dat ik het dan nog kan combineren.

    BeantwoordenVerwijderen