Lifestyle | Gelezen: Het programma - Suzanne Young

Soms heb je van die boeken die je al vaker voorbij hebt zien komen, maar die toen je aandacht niet trokken. Tot je op een dag het zelfde boek weer tegen komt en het dan ineens wél interessant lijkt te vinden. Zo interessant dat je het gewoon besluit te gaan lezen. Zo'n boek was voor mij Het Programma van Suzanne Young. Vandaag vertel ik je waarom en wat ik er uiteindelijk van vond. Lees je mee?

Meestal houd ik van boeken met een verhaal dat ook echt zou kunnen gebeuren. Het hoeft niet perse waargebeurd te zijn, maar ik zal niet snel beginnen in bijvoorbeeld een boek zoals The Hunger Games. Dat zijn verhalen die niet écht zouden kunnen gebeuren en wat zich in een niet echte wereld afspeelt. Ik kan me daar meestal niet in vinden in de zin van herkenning en dit is denk ik dan ook de reden dat ik dit soort boeken vaak oversla.

Waarom nu wel?
Tot een recensie las over Het Programma. De eerste paar regels waarin werd verteld waarover dit boek gaat, leken mij nog wel redelijk.. Wie weet zou ik dit boek toch wel leuk vinden? Aan de recensies die ik nog meer tegen kwam, toen ik verder ging zoeken, kwam ik erachter dat heel veel meiden verliefd waren op de schrijfstijl van Suzanne Young en dit boek meer dan geweldig vonden. Wie weet kon mij dit boek ook raken?

En dan nu.. Maar waar gaat het eigenlijk over?
Laat ik nu eerst even vertellen waar dit boek over gaat. Of eigenlijk in dit geval meer over wie dit gaat. Het programma verteld het verhaal van Sloane. Sloane die zit in een wereld waar ze naar school gaan, vriendjes hebben, leuke dingen doen maar waar ze niet zichzelf kunnen zijn. Er heerst namelijk een zelfdoding epidemie onder de jeugd. Zodra je maar een traan laat zien kunnen je ouders je al aangeven bij het programma; de inrichting die deze epidemie probeert uit te roeien en er voor zorgt dat jij een heel groot deel van je leven vergeet en helemaal als een ander persoon terug komt. En dat wil zij niet. Gelukkig heeft ze James, haar vriendje en tevens was dit ook de beste vriend van haar broer die wel aan deze epidemie is overleden. Hij belooft haar dat hij er alles aan zou doen om te zorgen dat zij allebei niet in het Programma terecht komen. Maar lukt dat en hoe ver moeten ze gaan?

Wat ik er van vond..
JAY! Ik wist niet wat me overkwam. Ik heb hem gewoon uitgelezen en ik kan je vertellen; ik vond het oprecht een goed boek. Ik zat er in en wilde weten hoe het af zou lopen. Het is een verhaal wat niet helemaal realistisch is, maar dat je toch wel voor kunt stellen. Het speelt zich af in een wel realistisch wereld waardoor ik het niet storend vond. En als de wereld helemaal door zou draaien, zou het zelfs nog wel eens echt kunnen gebeuren. Daarnaast is het ook wel weer een onderwerp wat zich ook hier afspeelt; depressie. En ik denk dat ik het daarom wel kon waarderen. Ik voelde namelijk met Sloane mee en wilde niet dat wat er zou gebeuren, dat dat zou gebeuren. En dat maakt dat ik dit boek uit heb gelezen en het tweede deel op de boeken plank staat!

Ik zou zeggen; het perfecte boek om deze donkere dagen mee door te komen:).


Zou jij Het Programma willen lezen? 

Geen opmerkingen