Lifestyle | DOEI plastic tasjes

Ja jongens! Wij, makkelijke Nederlanders, moeten er toch ook écht aan gaan geloven: geen gratis plastic tasjes meer! De plastic tasjes zijn er nog wel, maar je moet er nu overal voor betalen. Waar het voor een aantal winkelketens al een ‘gewoonte’ was, moet het nu overal in Nederland een gewoonte worden. En wat vinden wij er dan van?


Ha, funny!
Ik vind het eigenlijk wel grappig. Het was gewoon één groot feest van gemakzucht. Die plastic tasjes die (bijna) automatisch om jouw boodschappen werden geschoven. Want het zat bij de meeste nog niet in ons ‘systeem’ om een eigen tasje mee te nemen. Het ging ook gewoon zo lekker makkelijk, want; ‘Ah, dan vragen we er gewoon even een tasje bij’. En nu, nu kan het niet meer. Of het kan nog wel, maar dan moeten we er een paar cent extra voor betalen. En dan ligt die grens van gemakzucht ineens even een stukje hoger.. Ja, ik vind het wel grappig.

Het was één groot luxe feest
En weetje? Het was ook gewoon één groot luxe feest. Want het was ooit eens niet ‘gewoon’ om er een plastic tasje om te krijgen. Dat bewijst dit bericht dat vorige week op Facebook werd geplaatst. Kijk, voor de generatie van nu weten we niet beter dan dat het een gewoonte was, maar zoals hier zo mooi wordt verteld en nog meer duidelijk wordt; deze ‘gewoon’ was ooit anders. En eigenlijk, als we eerlijk moeten zijn, is het wel beter toch? We moeten natuurlijk ook denken aan al die generaties die nog moeten komen en die hier nog moeten leven. Die moeten we ook goed kunnen na laten en daar is gewoon het stoppen van gratis plastic tasjes mee geven, in ieder geval, al een goed begin van!

Wat een ophef..
Het aller grappigste aan dit alles vind ik dat er zoveel ophef over is. Er is zoveel commentaar en er wordt zo moeilijk gedaan over het feit dat we er nu een paar cent extra voor moeten neerleggen als je er dan persé een tasje om heen wilt. Er wordt zo moeilijk gedaan over het feit dat je nu gewoon met je neus op het feit wordt gedrukt als je zelf een tasje vergeten bent mee te nemen. Als ik jouw was, zou ik dan blij zijn dat je voor 10 cent al een tasje kunt krijgen als je dan je eigen, mooie milieubewuste tasje bent vergeten. Want wees eerlijk, die boze reacties, de boze blikken slaan toch nergens op? Er zijn inderdaad een heleboel verschillende soorten milieu bewuste tasjes en iedere winkelketen bied dit anders aan. Logisch lijkt mij, want iedere winkel is weer anders. En als je die gewoon meeneemt dan is er niks aan de hand, toch? Oh en ja, de ene winkel vervangt ze wel als ze stuk zijn en nee, de andere niet. Ieder zo zijn eigen beleid toch? Een weetje? Er zijn grotere drama’s in de wereld waar je je druk over zou kunnen maken. 

Het automatische riedeltje
Ja, ik vind het grappig dat mag wel duidelijk zijn nu. En ja, het is wennen. Zowel voor de winkelier die het als ‘gewoonte’ zag en die gewoonte nu moet aanpassen als voor de winkelmedewerker die het nog niet gewend is om klanten te laten betalen voor een plastic tasje. Ik heb mezelf afgelopen zaterdag ook een aantal keren betrapt dat ik het op automatische piloot gewoon aan het vragen was. Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die het net zoals mij grappig vinden en dan gewoon netjes hun spullen zonder tasje mee de winkel uitnemen. Óf die dan wel die paar cent extra neerleggen. Zo went het voor hen en bedenken ze volgende keer om een tasje mee te nemen én kan ik mijn riedeltje rustig aanpassen naar het vragen of de klant er een tasje bij wilt vóórdat ze gaan afrekenen. Zij blij, wij blij, ik blij!

Hoe denk jij over dit hele plastic tasje ding?








5 opmerkingen

  1. Ik vind het op zich wel goed, omdat zoiets voor een heel land wel goed kan zijn voor het milieu, maar persoonlijk lijkt het me wel onhandig.
    Als je gaat winkelen kun je gewoon tassen meenemen, maar wanneer je 'even spontaan' nog iets wilt kopen, wordt dat lastig als je geen tas bij hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste tijd had ik altijd al mijn eigen tasje mee, of dat nu een andere plastic tas was of iets anders... maar eerlijk is eerlijk ik vergat het nog wel eens. Nu heb ik gewoon pech als ik het vergeet en moet ik ervoor betalen of het zo meenemen. Ik vindt het wel goed dat er niet zomaar meer tasjes mee gaan de winkel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In België is het al een tijdje dat je geen plastiek tasjes meer krijgt zonder ervoor te betalen. Daarenboven beginnen ze meer en meer te verdwijnen, want winkels bieden vooral herbruikbare tassen aan die je dan - voor iets meer - koopt. Het is zo'n gewoonte om tasjes mee te doen. Je went er snel aan, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, het is in heel veel landen al 'normaal'. Ben benieuwd hoelang het duurt voor het hier ook echt weg is:).

      Verwijderen
  4. Ik heb mij er eigenlijk nooit druk om gemaakt. Als ik om een plastic tasje vroeg en er werd gezegd dat ik dan nog 10 cent moet bijbetalen, prima. Maar tegenwoordig neem ik vaker mijn katoenen tas mee voor als ik naar de winkel ga!

    BeantwoordenVerwijderen