Lifestyle | How to do: Bloggen combineren met school, werk en stage

Sinds eind januari loop ik fulltime stage, werk ik op zaterdag van 9 tot 6 bij de HEMA én houd ik ook nog een blog bij. Hoewel ik maar drie keer per week post, is het toch wel een dingetje. Want hoe kun je dit het beste plannen? En hoe zorg je dat je niet iedere avond tot middennacht bezig bent? Vandaag mijn tips voor bloggen tijdens drukke weken.


Ik moet je zeggen; voordat ik begon met stage heb ik mezelf echt een paar keer hardop afgevraagd hoe ik dat in godsnaam zou gaan doen; stage lopen, werken, bloggen en toch nog een beetje tijd voor mezelf overhouden. Want vergis je niet; stage lopen is best intensief. Maar nu we een maand verder zijn kan ik gerust ademhalen; tot nu kan ik het allemaal prima handelen en heb ik in die zin nog niet het idee dat ik het bloggen moet laten vallen. Dus bij deze, mijn tips!

Neem vaste blogdagen
Sinds vorig jaar ben ik over op drie tot vier dagen per week een nieuw artikel. Dit omdat ik het toen der tijd niet redde met school en door het bomen het bos niet meer zag (of andersom). Nu met stage merk ik dat ik het ontzettend fijn vind dat ik 3 vaste dagen heb (sinds kort is dat dinsdag, donderdag en zaterdag) waarop ik een nieuwe blog post online zet en daar eigenlijk nauwelijks vanaf wijk. Dit omdat ik dan precies zo vooruit kan werken dat ik er bewijze van spreken niet over na hoef te denken als ik alles op tijd inplan.

Bedenk een terug komende rubriek
Een ander iets waar ik heel blij mee ben is het feit dat ik een aantal weken geleden gestart ben met de rubriek ‘Theezakjes vraag'. Iets dat wekelijks terug keert, waar ik plezier in heb en niet heel intensief opzoek moet naar een onderwerp want de vraag is het onderwerp van de blog post. Dit maakt het leuker én makkelijker om deze blog post in elkaar te zetten. Daarnaast post ik deze op donderdag, precies in het midden van de week en hoef ik daarnaast (in mijn geval), nog maar twee ‘normale’ blog posten te maken.

Schrijf ALLE ideeën op
Iets wat ik eigenlijk niet perse nu doe omdat ik op stage ben maar eigenlijk altijd al doe; zodra ik een idee heb schrijf ik hem op. Juist omdat die ideeën vaak het best en het leukste zijn om uit te werken. En als je dan een keer ‘nood aan de man hebt’ omdat je geen onderwerp weet, hoef je alleen maar even door dat lijstje heen te scrollen en hopla je hebt weer een fris en fruitig onderwerp!

Schrijf vooruit
En als laatste de tip; schrijf vooruit. Ik heb zondag nu tot mijn blog dag bekroond. Ik werk de ideeën voor de komende week uit en maak er een foto bij. Dit geeft én rust in de nieuwe en komende week én overzicht voor jezelf  aangezien je precies kunt zien of je alle dagen waar je wat online wilt hebben, hebt ingevuld. Het vooruit schrijven hoeft trouwens niet te betekenen dat alles per direct af moet zijn. Net zoals ik nu deze post vandaag (dinsdag) voor zaterdag schrijf, ik doe nu alleen de tekst omdat het idee voor deze blog post vers in mijn hoofd zit. Later deze week zet ik hem in Blogger en vul ik hem op met het nodige beeld.

Niks moet en niks is verplicht
Als aller áller laatste; niks moet en niks is verplicht als bloggen (net zoals bij mij) een hobby is. Tuurlijk voor het regelmaat is het goed om op jouw blogdagen iets online te zetten op de juiste tijd, maar als het niet lukt omdat school, stage of je werk te veel van je vraagt; wie zegt dan dat je die ene blog post voor morgen nog MOET afmaken? NIEMAND, want jij bent de baas over jouw blog. En je lezer komen echt de volgende dag, of de dag er na wel weer terug om te kijken of er al iets online staat! En vergeet er, ondanks de drukte die heel drukkend kan zijn, niet dat bloggen als hobby LEUK moet zijn. Want hey, bloggen is fun!

Wat is jouw beste tips wat betreft het plannen van bloggen tijdens drukke dagen?


1 opmerking

  1. Wat fijn dat het je goed afgaat! Ik heb afgelopen half jaar stage gelopen en moet zeggen dat ik het soms best lastig vond. Want na zulke lange dagen, heb je niet altijd zin om 's avonds nog uren aan je blog te werken. Maar wel hele fijne tips! :)

    BeantwoordenVerwijderen