Personal | Die toekomst dingen

Ken je dat gevoel dat je niet weet wat je te wachten staat? Dat je niet weet wat er gaat gebeuren terwijl je het wel héél graag zou willen weten? De laatste paar weken ben ik steeds meer en vaker over de toekomst aan het nadenken. Over wat ik zou willen maar ook wat ik ga doen of kunnen. Want mijn toekomst komt steeds dichterbij en dat maakt me bang.


De vraagtekens
Waar je vroeger plat gegooid werd met de vraag wat je als je later groot was wilde worden, wist je er eigenlijk altijd wel een antwoord op te geven. De ene dag wilde je juf worden en de volgende dag was dat weer danseres. Als kind kan je makkelijk van gedachten veranderen omdat je nog zo lang leven voor je hebt. Maar naarmate je ouder wordt ga je deze vraag vaker gesteld krijgen. Want je moet een middelbare school kiezen, je gaat een richting kiezen met vakken die aansluiten bij jouw toekomst beeld én daarna moet je nog een studie vinden die je tot dat beroep met die toekomst brengt. En dat is niet niks. Vooral niet op die jonge leeftijd. Dit is denk ik ook de reden dat, hoe dichter die toekomst dichterbij komt, bij mij de vraagtekens steeds groter worden. Want hoewel dit mijn tweede opleiding is en je zou denken dat ik straks alle keus van de wereld heb, is dat ook nog best een dingetje. Want juist daarom is het zo moeilijk om iets te kiezen. En te bedenken waar je eindigt.

Zoveel leuk vinden is niet altijd positief
Toen ik aan deze opleiding begon, zo’n anderhalf jaar geleden, waren de vraagtekens nog groter als dat die nu zijn. Inmiddels weet ik zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt en dat ik op mijn plek zit. Maar wat ik nog steeds niet weet is wat ik hiermee ga doen en wat ik hiermee wil doen. Want zoals ik al eerder in dit artikel vertelde, maakt het feit dat ik zoveel leuk vind het er niet makkelijker op. En omdat ik weet dat ik best veel richtingen op kan zou ik toch ergens wel een keer een keus moeten maken. Maar ja, als je niet weet wat je het leukste vind? Een anderhalf jaar geleden riep ik dat ik deze opleiding wilde doen omdat ik iets met schrijven wilde doen vanwege mijn blog. Nu anderhalf jaar later, vind ik schrijven nog steeds een ontzettend leuk iets en doe ik bloggen nog steeds met heel veel liefde en passie, maar ben ik er achter gekomen dat ik de andere kanten in de media wereld ook heel leuk vind. Zowel de film en monteer kant als de productie en redactie kant. Kortom gezegd; alles. En er is dan niet iets waar ik in uitblink. Ja, ik kan makkelijker een artikel, verslag of verhaal schrijven maar mijn spelling en grammatica is alles behalve op en top. Ik vind filmen leuk maar heb geen idee of ik hier mijn baan van zou willen maken. En het monteren vind ik ook leuk, want dan leg je de laatste hand aan de video en bepaal jij hoe het eindresultaat eruit komt te zien, maar of ik dit de hele dag zou kunnen volhouden? Ik heb letterlijk geen idee.

Kortom; mijn hersens maken op het moment overuren. En dat terwijl ik principe nog een jaar de tijd heb. Soms verlang ik dan ook wel weer naar de tijd dat we dagelijks van beroep konden veranderen omdat we geen flauw benul hadden. Maar aan de andere kant; deze échte wereld is ook weer zo interessant en zo ontzettend breed..  Voor nu hoop ik dat er binnenkort ergens een lichtje gaat branden die mij verteld wat ik moet doen en welke kant ik op moet gaan!

Heb jij je toekomst al helemaal weten uit te stippelen?


Geen opmerkingen