Theezakjes vraag | In welk land zou jij willen wonen?


In de afgelopen eenentwintig jaar ben ik al in heel wat landen geweest. Van België tot Kroatië, Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Slovenië tot Thailand en dan heb ik er nog een aantal niet opgenoemd. Vandaar dat ik de theezakjes vraag van vandaag wel een leuke uitdaging vind, want in welk land zou je willen wonen?


Er zijn heel veel vakanties waar ik aan terug kan denken met een warm gevoel. Zowel van het meestal lekkere weer daar (wat helemaal niet zo moeilijk is als je het vergelijkt met Nederland) als van het land zelf. Ik ben van mening dat je in een warm land sneller tot rust komt. Hoewel ik Nederland ook zeker een heel fijn land vind heb ik wel altijd hier het idee dat alles op tijd draait en alles en iedereen altijd maar druk druk druk is. En dat gevoel dat ben ik kwijt zodra ik in het zonnetje op een bankje in het buitenland ga zitten. En dan maakt het wat mij betreft ook niet uit welk land dit is.

Als ik dan écht zou moeten kiezen..
Als ik dan een land zou moeten kiezen om in te gaan wonen is dat dan ook nog beste een uitdaging. Ik heb wel voorkeuren voor bepaalde landen omdat we daar bijvoorbeeld vaker zijn geweest, maar echt een mega voorkeur om ergens te gaan wonen.. Nee dat heb ik niet. Want als ik het vanuit dat punt bekijk is het buitenland het buitenland en niet perse dat ene land. Snap je hem nog? Maar ik denk als ik dan echt een land zou moeten kiezen dat het dan Italië zou zijn. En dan niet eens omdat ik het land nou perse mooier vind als andere landen waar ik al eens ben geweest, maar meer om het feit dat ik weet dat ik daar met de eetgewoontes (want ja, pasta hé) kan leven. Ik ben een pasta liefhebber en ik spring al bijna uit mijn vel zodra ik één pepertje eet, dus dan zou Italië een goede keus zijn. Qua cultuur is het natuurlijk totaal iets anders als Nederland, of ik daar aan zou kunnen wennen, dat zou ik nu niet durven te zeggen. Maar dat is denk ik niet omdat het dan Italië zou zijn want dat gevoel, of die vraagtekens, zou er evengoed zijn als ik bijvoorbeeld voor Spanje, Denemarken of Kroatië zou kiezen. Maar als ik dan inderdaad een land zou moeten kiezen dan zou dat Italië zijn!

In welke land zou jij willen wonen?

1 opmerking

  1. Denemarken, zonder twijfel. Ik ga ook graag wel eens naar een warm en zonnig land maar ik heb nooit het gevoel dat ik er echt thuishoor, alsof het klikt tussen mij en dat land. Dat is iets wat ik met Denemarken wel weer heb. De taal, de mensen, de cultuur, echt alles spreekt me aan. Het verschilt op zich niet zo heel erg met België (waar ik woon) maar toch net genoeg om er echt graag te willen wonen. Ik voel mij, qua mentaliteit en denkwijze, ook meer Deen dan Belg. Was geld geen probleem geweest, dan woonde ik nu al lang in Kopenhagen!

    BeantwoordenVerwijderen