Fotografie | Waarom RAW fotografie geweldig is

Fotograferen doe ik graag. Vooral met mooi weer want dan lijkt ineens alles net iets mooier uitgelicht. En wat ik sinds een tijdje eigenlijk standaard doe is RAW fotograferen want stiekem ben ik fan van RAW fotografie. Vandaag daarom een blogje mét voorbeelden waarom RAW fotografie géweldig is. Lees je mee?



Ik moet je wel eerlijk bekennen dat RAW fotografie mij pas sinds kort in haar greep heeft. Voorheen – of nu nog soms bij snelle foto’s – fotografeerde ik altijd in de S1 stand. Niet wetende hoe vet en gaaf RAW fotografie kan zijn en wat het kan toevoegen aan jouw foto’s.

Wat is RAW fotografie?

JPG | RAW  

RAW is net zoals JPG een bestandstype waarmee je de foto kunt maken. Het verschil met JPG is dat je met RAW een directe weergaven van wat de sensor van je camera heeft geregistreerd laat ziet. Dus eigenlijk heb je dan een ruwe foto. Een foto waar je zelf nog van alles aan kunt veranderen en die je helemaal vrij laat in wat jij er mee wilt doen.

Waarom is RAW fotografie geweldig?
Het fijne aan RAW fotografie is dat je, doordat je het ruwe bestand hebt, je hem zelf helemaal kunt maken zoals jij dat wilt. Want als je met JPG bijvoorbeeld je witbalans gaat aanpassen wordt het nooit zo mooi als met een RAW bestand. Je kunt hem namelijk dan op alles aanpassen zonder dat je foto er slechter van wordt. Wat je er ook aan doet, met RAW fotografie blijft je kwaliteit hetzelfde als waarin jij de foto hebt geschoten.


En dat maakt het naar mijn mening geweldig. Je keuzes zijn in bijvoorbeeld Photoshop tijdens de na bewerking oneindig. 

Hoe werkt Raw fotografie/bewerking
Het is daarnaast ook nog eens heel simpel om een RAW foto te bewerken. Want als je hem opent in Photoshop kom je niet gelijk in photoshop maar eerst nog in het RAW bewerkingsscherm. Hier kun je de foto helemaal aanpassen. Zowel qua belichting en kleur als de scherpte.


Door middel van met de schuifjes te spelen kom je er vanzelf achter wat mooi is en wat niet mooi is. En écht alles aan je foto kun je aanpassen. Ik speel altijd een beetje met de belichting, hoog lichten, de witte en zwarte tinten en dan sluit ik af met een beetje de levendigheid wat op te krikken. En alleen dit kleine beetje kan de foto al veel meer kleur en levendigheid geven zoals je op de foto hier boven kunt zien. Wat een verschil hé?

Ben jij al fan van RAW of ben je toch meer van gewoon JPG?

Geen opmerkingen