Personal | Je hoofd leeg maken doe je zo!

Ik ben al vanaf dat ik klein was iemand die letterlijk over alles kan piekeren. Piekeren over dingen waar je normaal gesproken niet over zou piekeren maar waardoor jij beren op de weg ziet. En dat maakt dat je dingen, school of werk gerelateerd, mee naar huis neemt. En dat terwijl je thuis juist even ‘vrij’ zou moeten kunnen zijn. Daarom vandaag mijn tips om je hoofd te legen.


Je kent het vast wel; toetsen, deadlines en andere dingen die je aandacht dwingen maar die je even geen aandacht weet te geven. Soms is het iets dat te maken heeft met tijdnood, de andere keer is het juist omdat je gewoon écht even vast zit of dat je wel weet hoe het moet maar het gewoon even niet lukt. En dat kan allemaal, want dat is menselijk. Maar sommige mensen, like me en vast nog duizenden andere, kunnen er nog uren na school of werktijd én zelfs in het weekend over door blijven piekeren. Hoe hard men ook roept dat het niet hoeft, dat je je hoofd moet legen en dat er morgen weer een nieuwe dag is. Het lukt niet. En dan kan het gewoon fijn zijn om met een paar simpele tips het even onbewust naast je neer te kunnen leggen.

Verplicht jezelf iets anders te moeten doen
Je zou denken dat dit juist iets is dat je niet zou moeten doen; jezelf tot iets verplichten. Toch helpt het bij mij wel. Zoals nu, ik zit met 636 beren op de weg waardoor ik geen doorgang meer zie, maar doordat ik nu dit artikel typ ben ik onbewust met iets anders bezig. En dat helpt, ondanks dat die beren na het schrijven van dit nog steeds niet weg zijn. Toch helpt het even voor dit moment en dat is fijn.

Plan een avondje Netflixen of een boek lezen in
En nog belangrijker; wijk daar niet van af! Ik kan de hele dag uitkijken naar dat moment dat ik ’s avonds op de bank of in bed kruip en heerlijk kan wegdromen met een fijne serie. En ook tijdens die dagen met de 636 beren op de weg. Want op het moment dat Netflix aan gaat of ik er een fijn boek bij pakkruip ik even in het leven van Serena (Gossip Girl) en elk ander personage maar laat ik mijn hoofd even voor wat het is. Dat vind ik persoonlijk zo fijn aan het kijken van een serie of het lezen van boeken; je kan even weg uit je eigen wereld. En dat is precies wat je op het moment dat je even je hoofd moet ‘legen’ nodig hebt!

Bedenk dat..
Het menselijk is als er dingen niet gaan zoals gepland stond. Tuurlijk is het stom dat het niet loopt zoals jij had gehoopt, het niet lukt of weet ik het wat waardoor jij je hoofd niet kan legen, maar jij bent niet de enige. En zeg nou eens eerlijk; als je weet dat jij niet de enige bent met dingen waardoor je alleen maar blijft piekeren dan weegt het toch al ietsjes (ja een héél klein beetje maar) minder zwaar op je schouders?

En als deze dingen nu écht niet lukken laat het dan gewoon voor wat is. Je hebt het geprobeerd, je hebt het geforceerd geprobeerd en als dat dan niet helpt.. Laat dan op z’n minst het stemmetje niet winnen en luister er in elk geval niet naar. Ook al zegt dat stemmetje dat je nog dit, dat, zo en zus nog moet doen. Ga lekker op tijd naar bed en geniet van de kleine momenten dat je even met je gedachten niet bij die 636 beren zit en je stiekem wel je hoofd even weet te legen.

Wat doe jij als je met 636 beren op de weg zit en je hoofd niet kan legen? 

2 opmerkingen

  1. Ja inderdaad, even een avondje he-le-maal iets anders doen kan zo helpen! Wat daarnaast bij mij ook wel helpt is om alle "zorgen" op papier te zetten, zo is het uit mijn hoofd en kan ik ook meteen gaan kijken wat ik ermee ga doen en wanneer zeg maar. Geeft me ook veel rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar. Wat ik altijd probeer is om het hardop uit te spreken in plaats van dat het doorgaat in mijn hoofd. Of het er met anderen over te hebben die mij even kunnen wakker schudden dat mijn gedachtes nergens voor nodig zijn. En als ik mij ergens zorgen over maak probeer ik mijzelf af te vragen 'wat is het ergste dat kan gebeuren?' Hierdoor kan ik dingen beter relativeren en blijken de meeste dingen al die stress niet waard te zijn ;)
    X lisaintheskyblog.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen