Bloggen | Question: is bloggen een levensstijl?

Laatst las ik een artikel en liet ik daar een reactie achter. Dit is niet heel bijzonder aangezien ik met regelmaat een rondje blogland doe. Toch is er iets blijven hangen vanuit die reactie. Ik weet niet meer precies waarover ik een reactie achterliet ik weet alleen nog dat ik het had over dat bloggen en levensstijl. En omdat dit in mijn hoofd is blijven rondzwemmen wijd ik er gewoon een blogje aan. Vandaag, hier en wel nu. Dus; is bloggen een levensstijl?



Inmiddels blog ik bijna (11 sept komt er een winactie online, so stay tuned!) vijf jaar en kan ik het bloggen niet meer wegdenken. Natuurlijk heb ik genoeg momenten dat het niet lukt, dat ik niks uit de vingers krijg of dat ik gewoon totaal geen inspiratie heb. Toch ben ik er (bijna) dagelijks wel mee bezig. Of achter mijn laptopje of gewoon in mijn gedachten. Dit maakt, denk ik, dat je het eigenlijk wel een soort levensstijl kunt noemen.

De bloggers levensstijl
Hoewel het misschien iets wat aan de grote kant klinkt, zo’n levensstijl, valt het eigenlijk best wel mee als je snapt hoe ik dit voor mij zie. Het is eigenlijk net zoals iemand die helemaal één is met muziek en er alles voor zou kunnen opgeven en er daardoor dus een levensstijl van heeft gemaakt. Het zelfde is denk ik ook met bloggen en in de bloggerswereld te vinden; mensen zijn er continue mee bezig en weten er zelfs hun baan van te maken. Daarnaast zijn ze er heel (vaak) lang en veel mee bezig. En vaak dagelijks waardoor je het dus in je leven neemt en er een stijl van maakt.

Wat voor levensstijl?
Natuurlijk is het bij iedere blogger anders, maar ik denk dat veel bloggers één ding gemeen hebben; we staan overal – dat merk ik tenminste aan mijn doen en laten en manier van denken – nog even extra bij stil want wie weet kun je er wel iets mee. En of dat dan uiteindelijk iets is dat in foto’s op jouw plekje op het web verschijnt of in tekst; we hebben er over nagedacht – langer dan je buurvrouw die op dat moment ook dat zag gebeuren – en je bent er over gaan schrijven. Ik denk dan ook dat we bloggen een hele, ja hoe wil je het noemen, diepgaande levensstijl kunnen noemen.

Je bent creatief bezig met dingen omzetten
Daarnaast denk ik dat je het naast een diepgaande – omdat je vaak anders kijkt naar dingen en over dingen na denkt – ook een creatieve levensstijl kunt noemen. Dit omdat - waar lees je het niet als bloggers het over bloggen hebben - bijvoorbeeld overal een foto van wilt maken, over de raarste dingen een blog zou kunnen schrijven en dus gek bent met letters en woorden en je op een bepaalde manier iets neer weet te zetten waar niet bloggers héél veel moeite voor moeten zouden doen.  

Omdat je veel tijd in een blog wilt besteden (als het goed is), pas je daar je planning en het ‘gewone’ leven naar aan. Dus maak je er plaats voor. Omdat je het leuk vind en je er goed bij voelt. In die zin is bloggen misschien niet perse een levensstijl maar pas je bloggen in je eigen levensstijl toe. Voor die mensen – waar ik eigenlijk ook wel tussen pas – is het niet perse een levensstijl, maar voor die bloggers die alles uit hun blog halen en en er hun baan van hebben kunnen maken; ja daar is het denk ik wel een echte levensstijl voor. Juist omdat hun leven als het ware om de blog draait.

Dit is apart! Toen ik begon aan dit blogje dacht ik dat ik er van overtuigd was dat bloggen een levensstijl is. Maar nu ik dit zo terug lees en er nog een keertje over nadenk en deze laatste alinea hier boven schrijf; ik ben er niet meer zo zeker van..


Hoe denk jij hier over? Is bloggen een levensstijl? Of zou het een levensstijl kunnen zijn?

3 opmerkingen

  1. Bloggen is een deel van mijn levensstijl. Het is een groot onderdeel van mij geworden, maar een lifestyle zou ik het niet snel noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht eerst dat bloggen niet mijn levensstjl was. Maar ik merk wel dat het steeds een grotere rol speelt. Denk aan altijd met artikelen bezig of foto's maken haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij is het zeker een deel van mijn leven geworden: ik schrijf anekdotes over mijn eigen gebeurtenissen en waarnemingen, waardoor ik mezelf dwing om heel goed om me heen te kijken. Heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen