Personal | Je mag best trots zijn

Laatst kwam ik het woordje trots tegen. Een woordje met maar vijf letters en een hele grote betekenis. Een betekenis waarbij wij misschien met zijn alle net iets te weinig bij stil staan. Het niet durven en het niet denken te zijn, dat trots. Maar als je er over na gaat denken, dan slaat het toch eigenlijk helemaal nergens op?


Ik vind het een vreemd iets; het is makkelijker om uit te komen voor iets dat jij leuk vind of te vertellen over iets wat jij leuk vind, maar we haken vaak af als men vraagt of we er trots op zijn. Want als je verder gaat denken horen die twee dingen best wel een beetje bij elkaar. Je bent enthousiast over iets wat jij doet of kan maar je zwaait het vaak weg of wijst het af als iemand vraagt of je er trots of tevreden over/op bent (gelukkig zijn er ook mensen die er wel gewoon voor uit komen dat ze ergens trots op zijn). Nu zal tevreden eerder voorkomen in het dagelijks leven dan trots, maar het komt op hetzelfde neer.

Maar waarom dan niet?
Als ik bij mezelf na ga en ga bedenken waar ik voor het laatst hardop gezegd heb dat ik ergens trots op ben dan moet ik je eerlijk bekennen dat ik het me niet meer kan herinneren. In ieder geval kan ik me het moment dat ik het hardop zei niet meer herinneren maar dat ik het dacht wel. En dat slaat eigenlijk helemaal nergens op. Want waarom zouden we niet trots kunnen zijn en dit hardop kenbaar mogen en kunnen durven maken? Maar het wel gewoon durven denken? Want eerlijk is eerlijk; als je hardop zegt dat je trots bent op dat gene dat je voor school/werk/blog/jezelf hebt gemaakt en waar je positieve reacties op krijgt dat geef je toch een boost?!

Be proud!
It’s so simple; BE PROUD! En dat is denk ik ook mijn motto voor dit schooljaar. En niet alleen voor dingen die met school/stage te maken hebben, maar ook gewoon in het dagelijkse leven. Want het is zo simpel; als andere namelijk bewondering hebben of iets tof vinden wat jij hebt gedaan/gemaakt, dan mag je jezelf best een tevreden schouderklopje geven en er écht trots op zijn. Want jij hebt er voor gezorgd dat het opvalt, het zo is als jij het had bedacht (of misschien nog wel beter is geworden dan je ooit had bedacht) of dat andere mensen er tevreden over zijn! Dat heb jij gedaan so BE PROUD! Want je mag gewoon écht trots zijn op dingen die jij doet, ook al doet je buurvrouw, nichtje of neefje het misschien ook wel! It’s Okay!

Ah en dan het slot
Wat ik met dit hersenspinsel blogje iets wil zeggen; het mag! Je mag gewoon ergens trots op zijn want dat is niet moeilijk en het geeft je een boost om het nog een keer en nóg beter te doen! En het belangrijkste; iedereen kan het, dus jij ook!


Ben jij iemand die makkelijk en open kan laten blijken trots op iets te zijn?

Geen opmerkingen