Personal | Mijn laatste jaar als student; en dan?

Het is September en dat betekend dat het 'gewone' leven en het leven na de vakantie (voor de meeste overigens) weer is begonnen. Zo ook voor mij. Inmiddels zit ik alweer in de derde week van mijn (hopelijk) laatste schooljaar. En waarschijnlijk dus ook mijn allerlaatste jaar als student. En hoewel dit al eerder is voorgekomen, vind ik het best een raar idee aangezien het nu voor het 'echt' is. Want wat komt er hierna?


Tja als ik heel eerlijk ben stel ik mijzelf die vraag 'en wat komt hierna' ook wel eens. Alleen een antwoord heb ik er nog niet op. Ik weet alleen 2 dingen wel; 1) ik ben geen student meer (als he goed is) 2) ik heb mijn eerste échte baan gevonden of ben daar hevig naar opzoek. Maar dat verklaard nog steeds niet wat hierna dan precies komt. En ik kan je vertellen; ik krijg alleen al bij het idee dat ik het nog niet weet (wat eigenlijk ook wel weer logisch is want ik heb toch nog een jaar school) de kriebels. Gewoon de kriebels omdat ik het een zwart gat is. Op dit moment.

Maar wat ben je dan?
Natuurlijk zou dat zwarte gat en die kriebels minder zwart zijn en minder kriebelen als ik wist wat ik dan kan. Nu is het alleen zo dat ik met mijn diploma als 'media vormgever' straks héél veel kanten op kan. Want hoewel we in 'audiovisuele' richting examen hebben gedaan kunnen we van alles een beetje. En daarbij komt ook dat ik iemand ben die álles leuk vind. En dat maakt het nou niet perse veel makkelijker. Als je dan nog ergens in 'uit zou blinken', dan had je die kant nog op kunnen gaan, maar dat heb ik eigenlijk ook niet.. En er is ook niet echt één ding wat ik nou perse écht het allerallerallerleukste vind. Dus ja, dan ben ik straks media vormgever zonder een specifieke kant. Maar wel eentje die van alles een beetje kan en van alles ook wel leuk vindt..

Maar wat wil je dan? 
En dan krijg ik ook nog wel eens de vraag als ik iemand de tekst hierboven heb uitgelegd; 'maar wat wil je zelf dan?'. Nou eigenlijk weet ik dat gewoon niet. Omdat ik zo veel leuk vind en niet ergens in uitblink kan ik gewoon niet kiezen. 'En wil je dan voor een baas of als eigen baas?' dat is ook nog zo'n leuke vraag.. Ik moet wel zeggen; zolang ik mag en kan werken werk ik voor een baas. Maar nu ik mijn blog heb en deze opleiding doe en dus ook meer met freelancers in contact ben gekomen en daar dan ook weer de voordelen (en nadelen uiteraard) van inzie weet ik het dat ook niet meer zo goed. Voorheen had ik je gezegd dat ik namelijk altijd voor een baas zou blijven werken. Maar nu zijn daar ook weer de twijfels..

Waarom is er zoveel leuks? Waarom vind ik zoveel leuke en blink ik nou niet in één ding echt uit? Waarom heb ik zoveel twijfels over wat ik wil en ga doen en waarom zijn er ook weer zoveel mensen, om jaloers op te worden trouwens, die het wel in één keer een doel hebben en weten wat ze willen?

Ben/was jij er al uit wat je na je opleiding gaat/ging doen?

1 opmerking

  1. Ik had het geluk er al heel snel achter te zijn wat ik wilde. Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die dat geluk niet hadden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen