Lifestyle | Gezien: Me Before you

Een tijdje geleden kocht ik uit een dwingend en nieuwsgierig gevoel het boek Voor Jou van Jojo Moyes. Een paar weken later had ik hem uit. Weer een paar weken later kwam de film Me Before You uit. Een film die ik eigenlijk niet perse hoefde te zien aangezien ik het verhaal vanuit het boek kende. Nu nóg een paar weken later heb ik hem op een spontane zondag middag gekeken. Benieuwd wat ik er dan toch van vond?

Als ik eerlijk moet zijn; ik sta nooit zo te springen om een film te zien van boeken die ik heb gelezen. Ik heb er geen specifieke reden voor maar mijn gevoel zegt gewoon vaak 'nee' als er de mogelijkheid is. Daarom heeft het aardig lang geduurd voor ik de film Me Before You besloot te kijken. En nu ik het heb gedaan kan ik je vertellen dat het nog best wel oké was. Het viel me minder hard tegen dat ik van te voren dacht dat het zou doen.

Nog beter gezegd..
Ik vond het zelfs leuk! Want voor de verandering was dit wel het verhaal dat ik in het boek had gelezen. Ik herkende stukjes en wist wat er zou gaan gebeuren. Ik herbeleefde het verhaal alleen dan dit keer met een concreet beeld bij de personages (zeker niet verkeerd gekozen) en de gebeurtenissen. Meestal hoor je dat de film tegen valt, maar dat heb ik in dit geval zeker niet ervaren. Misschien vulde dit de zwarte vlakken die het boek bij mij hadden achter gelaten juist wel op. Juist omdat ik het nu met beeld én tekst kon invullen.

Me Before You
Is het zeker waard. Zowel het boek als de film. Ik vind de film niet onder doet aan het mooie beschreven verhaal van Jojo Moyes. Natuurlijk ga je er met een boek wat dieper op in en kan je ook de gedachtes van Louisa lezen, maar dat maakt dat het in de film niet kan niet minder leuk. Want juist die gaten worden weer opgevuld met informatie die ze uitbeelden (of in mijn geval die ik nog wist vanuit het boek). Ik vond het een bijzonder haal en blijf het een bijzonder verhaal vinden. Ik blijf het bijzonder vinden hoe ze dit, ook in de film, zo mooi, duidelijk en ergens ook wel heel sterk emotioneel hebben kunnen neerzetten.

Dus de film doet niet onder het boek?
Nee, tenminste; ik vind van niet. Natuurlijk krijg je het verhaal vanuit het boek anders mee. Daar krijg je nog meer gedachtes en emoties mee, maar als je het verhaal niet gelezen zou hebben is het voor als nog een hele sterke film. Het is een film waar je even geplaatst wordt in een hele andere wereld. Een wereld die je ook wel ergens aan het denken zet. En dan hoef je niet perse de extra's te weten die je, als je het boek leest, wel weet. Nu moet ik wel zeggen; als ik de film eerder zou hebben gezien dan weet ik niet of ik het nog de moeite waard is om het boek te lezen. Maar andersom vind ik hem dus wel heel goed aanvullen. Ja, zoals ik al zei; zeker de moeite waard!

Heb jij Me Before You al gezien/gelezen?

2 opmerkingen

  1. Leuke review! Ik heb het boek ook gelezen, en vroeg me al af of de film de moeite waard was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben op het moment helemaal niet meer in leesmodus, heb al 2 jaar geen boek aangeraakt dus op dit moment zou ik voor de film gaan :D

    BeantwoordenVerwijderen