Bloggen | 5x wat ik heb geleerd van bloggen


Bloggen is iets dat je leuk moet vinden en iets dat je moet liggen. Als je het doet omdat het móet en je het eigenlijk niet leuk vindt hoef je er al niet eens te beginnen want dat is gewoon zonde van je tijd. Maar als je er wel zin in hebt, het écht leuk vind én er tijd voor over hebt; waarom niet? Inmiddels ben ik alweer 5 jaar verder en daarom lijkt het mij dan ook leuk om mijn 5 tips die ik in de afgelopen jaren heb geleerd in deze online wereld met jullie te delen.



#1 - Blog over onderwerpen die je écht leuk vind
Ik heb inmiddels al genoeg blogs zien komen en gaan. Bloggen is een kwestie van volhouden en het écht oprecht leuk blijven vinden. Want als je het niet meer leuk vind ja, dan straalt dat onbewust door in je artikelen en dan houdt de mood om het vol te houden vaak al snel op. Ik moet je eerlijk bekennen; in het begin ben ik ook vaak geswitcht van onderwerpen waarover ik wilde schrijven. Maar nu ik een 'rode lijn' heb gecreëerd (persoonlijke en lifestyle artikelen) houd ik het nog steeds met een groot plezier vol. Blog dus over iets dat je écht leuk vind en wat jouw écht ligt. Alleen dan kun je het volhouden.

#2 - Vind en volg je eigen weg 
Bloggen is iets dat iedereen anders doet. Iedereen heeft een andere schrijfstijl en idee om een blog te beginnen. Dat is logisch want we zijn allemaal individuen. Maar ik denk dat ik er in de laatste, wat zal het zijn, twee jaar wel ben achter gekomen dat je er vooral achter moet komen wat jouw weg is in deze blog wereld. Want hoewel iedereen altijd roept dat je 'uniek' moet zijn en 'er uit moet blinken' wil je opvallen, denk ik dat als je je eigen weg vind en volgt dit vanzelf wel komt. Zolang je er maar plezier in houdt!

#3 - Bepaal wat je doel is 
En om even verder te gaan op puntje twee; als je je eigen weg eenmaal volgt bepaal dan wat jouw doel is. Want als ik nu kijk naar de bloggers die tegelijkertijd met mij zijn begonnen zijn zij vaak véél en véél groter. Als ik het anders had aangepakt en misschien niet mijn eigen doel had gevolgd had ik dat ook kunnen zijn. Maar als ik dan terug ga denken; ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat dat niet mijn doel is geweest. Voor mij is bloggen de leukste hobby die er is en of ik nou groot of klein ben/blijf; ik houd de plezier er in en dat vind ik toch wel een van de belangrijkste dingen.

#4 - Blijf eerlijk naar jezelf als het op samenwerkingen aan komt
Als je dan eenmaal je doelen hebt gesteld en langzaam maar zeker jouw eigen weg in de blog wereld volgt, kan het zijn dat bedrijven interesse gaan tonen in jouw blog. Zij willen dan misschien wel een samenwerking met je aangaan. Eén van de belangrijkste dingen die ik in de afgelopen jaren heb geleerd wat betreft samenwerkingen; bedenk goed of jij iets met de samenwerking kan en of het bij jouw blog past. En daarnaast; zeg gewoon nee als dit niet zo is. Ook al wilt dat bedrijf er nog zo veel voor neerleggen. Als je eerlijk en transparant naar jezelf bent dan doe je het niet voor het geld maar omdat je het oprecht leuk vind en interesse toont in het geen waarom de samenwerking draait.

#5 - Doe wat goed voelt
Nu je alles van de bovenstaande punten op een rijtje hebt kun je verder gaan met wat goed voelt. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik zal het even uit leggen. In blogland heerst er (soms) een virus. Een virus dat de blogdip heet en waar iedere blogger wel eens (of meerdere keren) mee te maken krijgt. Zelf heb ik ook al de nodige blogdips moeten ervaren. Als ik terug denk dan denk ik dat dit komt omdat we de druk van het bloggen en dat dan en dán iets online moet te hoog voor onszelf leggen. Bloggen moet je uiteraard wel met enige regelmaat doen maar daarnaast is denk ik wel nog altijd de hoofdregel dat je blijft doen wat goed voelt. Moet je van jezelf 3 keer per week een blog online hebben? Dan gaat het daar bij het begin al fout want er staat MOET en drie keer. Bloggen is vooral in het begin iets dat gewoon goed moet voelen. Dan komt daar vanzelf wel het regelmaat en de groei erin. Dus al met al; doe wat goed voelt en luister naar jezelf.

Hoe lang blog jij al? En wat is jouw grootste leerpunt in jouw blog carrière?

Geen opmerkingen