Lifestyle | Herontdekt; podcast! + mijn aanraders

Weetje wat ik sinds kort hé-le-maal her-ontdekt heb? Podcast! Misschien ken je het wel of juist niet en hoor/lees je het nu voor het eerst; ik wil je vandaag graag meenemen in de wereld van de Podcast en vertel je ook wie mijn favoriete zijn en waarom! Heb ik je nieuwsgierig genoeg gemaakt?


Hoe ik de podcast weer herontdekte
Ik kan me nog wel herinneren dat ik vroeger muziek podcast downloadde om genoeg muziek te hebben voor als we bijvoorbeeld op vakantie gingen. Want een cd kostte toen best veel geld en hadden we nog geen Apple music of Spotify. Inmiddels is Spotify mijn beste vriend en was ik die podcast een beetje uit het oog verloren. Tot een kleine twee a drie weken geleden dat ik er plots op stuitte. Ik drukte de podcast app per ongeluk aan en bleef hangen. Dit vind ik tof want stiekem vind ik dat radio gewoon iets heel gaafs. Niet omdat er muziek gedraaid wordt maar ook vooral omdat er een persoon achter de radioprogramma’s zit naar wie je luistert. Er zit iemand tussen al die nummers door die lief en leed met jou deelt. Dus toen ik een podcast begon te luisteren begon dat gevoel van dat je iets leuk en tof vind weer op te bloeien. Gewoon omdat dit bij podcast ook het geval is; iemand deelt lief en leed op de manier waarop hij of zij dit met jou wilt delen in een podcast. En dat vind ik gewoon mooi.


Maar wat is een podcast dan?
Ja, nu kan ik dit natuurlijk allemaal wel zo leuk met je delen, maar wat is een podcast nou precies? Om hier een strak en duidelijk antwoord op te kunnen geven ben ik eerst even gaan kijken hoe Oome Google een podcast omschrijft; Google beschrijft een podcast als een audio uitzending waarbij het bestand, dat een podcast is, op aanvraag wordt aangeboden. Daar kan ik mij eigenlijk volledig bij aansluiten; een podcast is ook niets anders dan dat iemand door een microfoon praat. Het enige verschil is dat jij er op dat moment voor kunt kiezen het wel of niet te beluisteren en dat het niet live op de radio is. Waar je bij een radioprogramma moet luisteren naar waar dat radiostation op dat moment voor kiest is dit bij een podcast dus helemaal zelf in te vullen. Dus het kan zijn dat iemand over een bepaald onderwerp een aantal minuten (of uren;p!) aan het babbelen is maar het kan ook zijn dat je van radiostations een podcast download (zoals ik dus vroeger deed) om een aantal uur non stop, zonder gebabbel, muziek te kunnen luisteren.


Welke podcast kan ik je aanraden en waarom?
Ja maar naar welke soort podcasts luister ik dan graag en van wie ben ik ‘fan’? Zoals je misschien wel al een beetje kunt begrijpen luister ik dus niet meer naar de podcast voor muziek (want Spotify is mijn BFF), maar liever naar de podcast over bepaalde onderwerpen. En die onderwerpen zijn dan ook eigenlijk wel heel uiteenlopend. En het gekke is, waar ik voorheen niks met de Engelse taal had, luister ik ook podcast in het Engels! Hoewel dat misschien juist zo is omdat het hier in Nederland nog niet zo populair is als in Amerika en er dus meer te vinden is. Maar oké, mijn aanraders:

Als ik door mijn korte maar krachtige lijstje scroll dan kom ik twee Nederlanders tegen waarvan Michiel Veenstra er één is. Hij is pas sinds kort begonnen met podcast onder zijn eigen naam en ik vind het nu al leuk. Het is gewoon babbelen over iets dat hij die week heeft meegemaakt, ergens waar hij graag zijn ei over kwijt wilt of gewoon een random onderwerp of interviews. Mijn favoriete aflevering tot nu toe is de tweede aflevering waarbij hij Domien interviewt. Zeker de moeite waard om te luisteren!

Luuk Ikink kennen we denk ik groot en deels door RTL Late Night. Maar Luuk doet nog veel meer, naast zijn tv-programma’s en radio liefde heeft hij ook zijn eigen podcast. Die hij ook sinds kort weer op aan het pakken is. Gewoon met korte podcasts over iets, net zoals Michiel, wat hij wilt delen via dit geweldige medium. Niet heel spectaculair maar wel fijn voor zo af en toe even tussendoor!
  

Dan maken we even een switch naar Amerika. Daar waar podcast bijna een van de normaalste dingen is en heel veel mensen aan podcast doen. Ik kwam na een aantal keren doorklikken op het kanaal van Jess Lilvely terecht. In de wekelijkse podcast van The Lively Show neemt Jess je mee in haar leven, deelt ze ervaringen en tips om nog meer bewust te worden van alles wat er op dat moment speelt. Hoewel ik niet zo van de zweverige dingen ben vind ik dit toch wel een hele fijne podcast!

Een andere toffe Amerikaanse podcast is de podcast van Cosmoplitan UK. Hier plaatsen ze iedere dinsdag bijna een uur durende podcast over echt van alles. Dit zijn gesprekken tussen de editors over dingen die er gebeuren of gaan gebeuren en interviews met leuke gasten. Dit is echt zo'n podcast waar je gewoon lekker voor kunt gaan zitten en even helemaal kunt opgaan in wat de editors op dit moment bezig houdt. Precies goed en een hele fijne aanrader! 

Ben jij al bekend met de podcast?
Zo ja, wat zijn jouw favoriete?

2 opmerkingen

  1. Wat interessant en leuk, ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nooit echt in verdiept heb! Maar Luuk Ikink vind geweldig kunnen praten dus daar ben ik zeker geïnteresseerd in. Best bijzonder dat Nederland nog best wel achterloopt in vergelijking met Amerika.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik keek al uit naar deze blogpost, haha! De podcasts van Michiel Veenstra en Luuk Ikkink klinken heel interessant, ik ben inmiddels ook meer bezig om me te verdiepen in Nederlandstalige podcasts, dus ik ga ze opzoeken. En verder luister ik sinds kort ook naar 'Echt gebeurd' - daar vertellen mensen komische verhalen die ze zelf hebben meegemaakt. En verder de podcast 'Ik weet het ook niet' van Jelmer de Boer, die is ook interessant! De Boer gaat in gesprek met gasten die iets van een uiteenlopend onderwerp weten waarvan hijzelf niks weet. Is erg verfrissend en dus zeker ook een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen