Lifestyle | John Lewis reclame: #Montythepenguin

Kerst brengt heel veel moois. Gezelligheid, een fijne sfeer, veel mooie lichtjes maar ook mooie reclames.
Reclames die vaak meer indruk maken dan de 'gewone' reclames.
Zo wil ik het vandaag hebben over de mooie kerst reclame van John Lewis: Monty The Penguin.
Waarom vinden veel mensen deze mooi? En waarom blijft deze hangen?
Op dit moment zijn we tijdens het vak Media en Reclame bezig met reclames. Nog niet perse met een eigen reclame ontwerpen (al gaan we dit wel doen), maar meer over hoe een reclame in elkaar zit en wat de ingrediënten ervan zijn. Zo hadden we laatst een les waar we per groepje een reclame die we goed vonden en een reclame die we slecht vonden moesten laten zien. Daar kwamen een paar hele leuke lachwekkende, irritante maar ook een paar mooie reclames uit. Ik merk aan mezelf dat ik nu veel bewuster naar reclames kijk. Ik ga er meer over nadenken. Iets waar ik voorheen snel verder ging naar de volgende zender, ga ik nu bedenken hoe ze het hebben gemaakt, of het weinig of veel gekost heeft en wat de boodschap moet zijn. Want tenslotte iedere reclame heeft een boodschap.

Reclames die blijven hangen
Een aantal van de reclames die wij hebben gezien waren mooi. Mooi omdat ze een boodschap met zich mee brachten en mensen aan het denken zetten. En persoonlijk vind ik die reclames het sterkst. Een van de reclames die we toen te zien kregen was de nieuwe reclame van John Lewis. En deze reclame is nu (zo'n 3 en halve week later) nog steeds blijven hangen.
Simpelweg omdat er zo'n mooie gedachten achter zit.

De juiste ingrediënten
Waar je tijdens het koken van het kerstdiner de juiste ingrediënten gebruikt om het lekkerste en mooiste kerstdiner te kunne reserveren, moeten reclame makers de juiste ingrediënten gebruiken om een reclame zo goed mogelijk over te kunnen brengen. 
Dit is precies een goed voorbeeld voor een reclame waar de juiste ingrediënten zijn gebruikt. 
Kleine kinderen laten vaak een indruk achter, vooral in combinatie met een dier. Als je deze twee samen laat komen in combinatie met een mooi verhaal, een goede timing (kerst in dit geval) en een passend muziekje er onder denk ik wel dat je aardig in de buurt komt van een rakende reclame. Of een reclame die blijft hangen in mijn geval. 
Ik heb het voor de grap even opgezocht hoeveel deze reclame heeft gekost. Als ik de Metro mag geloven heeft hebben ze voor deze reclame maar liefst 1 miljoen pond uitgegeven en dat terwijl de campagne rond kerst zelf 7 miljoen pond kost. 

Alvast een kleine opwarming voor de kerst & oud en nieuw week! 
Waarom ik hier een blogje over schrijf? 
Simpelweg omdat ik er nog steeds mee in mijn hoofd zat, maar ook omdat ik jullie alvast wil opwarmen.
In de week van 22 december tot en met 1 januari ga ik namelijk iedere dag een blog post online zetten, geheel in het thema kerst & oud en nieuw!
Hier kunnen jullie onder andere blogjes verwachten met nog meer mooie kerst reclames, leuke ideeën voor kerst nagels, ideeën voor het kerst diner en nog veel meer leuks! Ik verklap nog niet alles want dan is het geen verrassing meer!
Maar als jullie wat betreft dit thema nog leuke ideeën of suggesties hebben van wat je graag zou willen lezen, dan hoor ik die graag want dat is natuurlijk altijd welkom!

Kende jij de #montythpenguin reclame al? 
Wat was jouw eerste gedachten na het zien van deze reclame?

1 opmerking

  1. De eerste keer dat ik deze reclame zag, zat ik zo'n beetje te janken. Nu heb ik weer moeite met mijn tranen inhouden, ik vind die reclame zo onwijs mooi! Die van bol is trouwens ook heel tof, die met dat konijn, ook zo leuk gedaan. Slim van ze hoor, origineel zijn met reclames!

    BeantwoordenVerwijderen